Populära inlägg

    Vilken elbilsladdare är bäst i test?

    mars 17, 2023

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    februari 23, 2023

    Stark tillväxt av helelektriska fordon för BMW

    februari 23, 2023
    Facebook Twitter Instagram
    • Elflygplan
    • Elbåtar
    • Elbilar
    • Elsparkcykel
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    Facebook Twitter Instagram
    Eltrender.seEltrender.se
    Subscribe
    • Hem
    • Butik
    • Elbilar
      • Nya Elbilar 2022
      • Nya Elbilar 2023
      • Räckvidd Elbilar
      • Elbilstillverkare A till Ö
      • Billigaste Privatleasing
      • Billigaste Elbilarna 2022
    • Elbilsladdning
      • Laddboxar
      • Laddstationer i Sverige
      • Köpa Laddbox
    • Solceller

      Installera solceller med grönt tilläggslån

      december 13, 2021

      Sopsugning som går på solkraft

      november 8, 2021

      Perovskitsolceller billigare att tillverka än kiselsolceller

      oktober 25, 2021

      Klimatkloka husmodeller i Katrineholm

      oktober 21, 2021

      Sveriges största solcellspark

      oktober 21, 2021
    • Elsparkcykel
    • Kontakt
    Eltrender.seEltrender.se
    Hem » Laddinfrastruktur för elbilar behöver bli bättre
    Elbilsladdning

    Laddinfrastruktur för elbilar behöver bli bättre

    Snabb ökning av elbilar, men laddinfrastrukturen är ett stort misslyckande!
    EltrenderBy Eltrendernovember 11, 2021Inga kommentarer4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Laddinfrastruktur
    Snabbladdning på Bredasten vid Värnamo
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Snabb ökning av elbilar, men laddinfrastrukturen är ett stort misslyckande

    Här dör medvinden för elbilen i Sverige. Det är paradoxalt att uppleva en sådan hype och så snabb utveckling som elbilen har haft samtidigt som vi nu kör rakt in i väggen. Fram till för ett år sedan så var det i huvudsak ”early adopters” som köpte elbil. Människor som försvarar sin elbil lika maniskt som fotbollsfans försvarar sitt lag. Nu är det tjänstebilsåkare och privatköpare i allmänhet och då kommer problemen i dagen.

    På bara ett år har det blivit ett avgörande problem att hitta en ledig laddplats vilket märks tydligt på Bredasten i Värnamo där E4 möter väg 27. Här var Ionity tidigt ute med en riktigt modern park av snabbladdare som ska kunna leverera 350 kW laddström. Tillräckligt för att ladda en elbil med ström för de resterande 6 milen till Växjö på fem minuter. Koppla in sladden och starta laddningen, köp en korv och en kaffe, avsluta laddningen och kör vidare.

    De flesta elbilar idag har en batterikapacitet på runt 70 kWh. De ska kunna laddas på en kvart här från nära tomt batteri till runt 90%. De flesta elbilarna som säljs idag kan dock bara ta emot maximala 125 kW laddström, vilket betyder runt trekvarts laddtid här.

    Saknas laddplatser i många delar av Sverige

    Kort sagt så har vi två stora problem när det gäller elbilsintroduktionen i Sverige. Laddinfrastruktur där det saknas snabbladdare i många delar av Sverige och supersnabbladdare längs många av genomfartsvägarna, samt möjligheten att ladda vid hyreshus. Supersnabbladdare är likströmssnabbladdare som ger mer än 100 kW och i praktiken fungerar så att du toppar upp laddningen med ström för 20 mil på knappa halvtimmen. De flesta snabbladdare i Sverige ger bara 50 kW och då tar det med andra ord en timme att toppa upp för 20 mil. Detta i bästa fall. Min erfarenhet är att man sällan kommer upp i maxkapacitet på snabbladdarna.

    En timmes väntan innan du kan ladda

    När det gäller 50 kW-laddarna så finns det oftast bara ett uttag för maximal laddning med antingen en CCS-bil eller en Chademo-bil. CCS är den europeiska standarden och Chademo är den japanska standarden. När du kör använder du antingen bilens navigation eller en app i mobilen för att hitta laddplatsen, se om den är ledig och om den fungerar. Det krävs inte mycket fantasi för att inse att det finns en uppenbar risk att laddplatsen hinner bli upptagen innan du är framme. Det betyder runt en timmes väntan innan du kan ladda och ytterligare en timme för att ladda. Den här problematiken med laddinfrastruktur insåg Tesla för många år sedan och byggde redan då sina Superchargers med oftast åtta laddplatser. Något som kan jämföras med Teslas Supercharger en bit från norska flygplatsen Gardemoen, där det finns 44 laddplatser.

    Majoriteten av svenskarna kan inte ladda sin elbil hemma

    När det gäller laddning vid boendet så är det i princip bara villaägare som kan ladda hemma. Till och med nyligen byggda radhus saknar oftast laddinfrastruktur. Det betyder i praktiken att majoriteten av svenskarna inte kan ladda sin elbil hemma och det är den laddningen som gör elbilen konkurrenskraftig ekonomiskt. Ladda på snabbladdare är dyrare än att köra på diesel.

    Doktrinen vid stadsplanering i Sverige är att bygga bort bilen genom att ha så få parkeringsplatser som möjligt vid hyreshusen. Oftast en parkeringsplats per två lägenheter. Det blir verkligen paradoxalt när vi erbjuds 70 000:- i miljöbilssubvention för att vi ska lockas att köpa elbil, men samtidigt förnekar majoriteten en rimlig möjlighet att använda den. I Danmark har det lagts ett lagförslag om offentlig laddinfrastruktur och sammankoppling av laddplatsernas betalningssystem. Här finns inget engagemang från myndighetshåll när det gäller laddplatser och vi behöver ha koll på en fem-sex appar i mobilen när vi letar laddplats. Samtidigt möts vi av Trafikverkets propaganda mot att använda mobilen när vi kör.

    Krav om laddplatser vid hyreshus redan för tio år sedan

    I Paris var det krav om laddplatser vid hyreshus redan för tio år sedan. I Italien öppnar man upp storstäder som Milano för att kunna erbjuda parkering, elbilsladdning och grönytor.

    Vi står i detta nu mitt i den dramatiska övergången till eldrivna bilar och det skapas just nu ett jättestort missnöje när användarna inte får den funktion de lovats av säljare och motorjournalister som bara testkört runt Stockholm, eller lyssnat på tillverkarnas löften om snabbladdning. Läs hela artikeln på tankesmedjantrafik.se

    Debatt elbilar Laddinfrastruktur Snabbladdare Supersnabbladdare
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Annons

    Garo

    Pris: 11 268 kr

    Läs mer

    Charge Amps

    Pris: 7 715 kr

    Läs mer

    Charge Amps

    Pris: 13 946 kr

    Läs mer

    Zaptec

    Pris: 5 590 kr

    Läs mer

    Related Posts

    Laddbox bäst i test 2023

    april 8, 2022

    Vilken är den bästa laddboxen till elbil?

    mars 2, 2022

    Audi i nytt partnerskap med Recharge

    februari 23, 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    I Fokus

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    februari 23, 2023

    TwinPower Turbo och kraftig elmotor i nya BMW XM

    september 28, 2022

    MG4 Electric – en helelektrisk halvkombi

    september 13, 2022

    Nya Peugeot e-308 är 100 % elektrisk

    september 13, 2022
    Populärt

    Vilken elbilsladdare är bäst i test?

    By Eltrender

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    By Eltrender

    Stark tillväxt av helelektriska fordon för BMW

    By Eltrender
    Laddstolpar

    Garo

    Nästa generations laddbox från Svenska Garo, Entity Pro. En smart…

    Pris: 11 268 kr


    Charge Amps

    Halo är liten men kraftfull laddbox från svenska Charge Amps.…

    Pris: 7 715 kr


    Charge Amps

    Laddboxen Aura är den kompletta elbilsladdaren som laddar två bilar…

    Pris: 13 946 kr


    Zaptec

    Zaptec Go är laddboxen som passar alla bilar. Med traditionell…

    Pris: 5 590 kr


    Annons
    Eltrender.se
    Facebook Twitter Instagram
    • Hem
    • Elbilar
    • Laddboxar
    • Laddstationer i Sverige
    • Elsparkcyklar
    • Kontakt
    © 2023 eltrender.se

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.