Populära inlägg

    Vilken elbilsladdare är bäst i test?

    mars 17, 2023

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    februari 23, 2023

    Stark tillväxt av helelektriska fordon för BMW

    februari 23, 2023
    Facebook Twitter Instagram
    • Elflygplan
    • Elbåtar
    • Elbilar
    • Elsparkcykel
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    Facebook Twitter Instagram
    Eltrender.seEltrender.se
    Subscribe
    • Hem
    • Butik
    • Elbilar
      • Nya Elbilar 2022
      • Nya Elbilar 2023
      • Räckvidd Elbilar
      • Elbilstillverkare A till Ö
      • Billigaste Privatleasing
      • Billigaste Elbilarna 2022
    • Elbilsladdning
      • Laddboxar
      • Laddstationer i Sverige
      • Köpa Laddbox
    • Solceller

      Installera solceller med grönt tilläggslån

      december 13, 2021

      Sopsugning som går på solkraft

      november 8, 2021

      Perovskitsolceller billigare att tillverka än kiselsolceller

      oktober 25, 2021

      Klimatkloka husmodeller i Katrineholm

      oktober 21, 2021

      Sveriges största solcellspark

      oktober 21, 2021
    • Elsparkcykel
    • Kontakt
    Eltrender.seEltrender.se
    Hem » Fler tjänstebilsförare vill välja elbil
    Elbilsladdning

    Fler tjänstebilsförare vill välja elbil

    31 procent uppger att de skulle välja en eldriven bil om de skulle byta bil imorgon!
    EltrenderBy Eltrenderseptember 12, 2021Updated:oktober 2, 2021Inga kommentarer4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Fler vill ha elbil som tjänstebil
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Fler tjänstebilsförare vill välja elbil – brist på laddstationer och incitament från regeringen bromsar fortsatt övergången

    Allt fler tjänstebilsförare vill välja eldrivna bilar. 31 procent uppger att de skulle välja en eldriven bil om de skulle byta bil imorgon och 65 procent uppger att de skulle välja en hybridbil. Bristen på laddstationer och incitament från regeringen är dock fortfarande faktorer som bromsar övergången till en eldriven fordonsflotta. Det visar en ny undersökning från LeasePlan.

    LeasePlan har med hjälp av undersökningsföretaget Detector undersökt hur svenska tjänstebilsförare ställer sig till eldrivna bilar. Bland över 4000 svaranden uppger nära en tredjedel, 31 procent, att de skulle välja en elbil om de skulle göra sitt tjänstebilsval imorgon. Detta är nio procentenheter fler jämfört med när samma fråga ställdes i fjol. Ytterligare 33 procent skulle välja diesel + el och 32 procent bensin + el.

    – Vi vet sedan tidigare att fem procent av de svenska tjänstebilsförarna kör elbil idag och det är glädjande att var tredje uppger att de kommer välja en eldriven bil nästa gång de byter bil. Samtidigt visar vår undersökning att bristen på laddstationer och incitament att byta från regeringen får många att tveka, säger Malin Malm Commercial Director på LeasePlan Sverige.

    Bland de förare som uppger att de inte kan tänka sig att välja en elbil är de vanligaste anledningarna att räckvidden per laddning är för kort och att det finns för få laddningsstationer. Hela 76 procent av tjänstebilsförarna uppger att de tycker det finns för få laddningsstationer i Sverige och endast 12 procent uppger att de skulle känna sig bekväma med att göra en längre Europaresa med tanke på räckvidden och antalet laddningsstationer längs med vägarna. Endast 2 procent av tjänstebilsförarna uppger att de tycker det finns tillräckligt med laddstationer längs med de svenska vägarna.

    – Utbyggnaden av antal laddstationer har gått framåt under de senaste åren och för resor i städer eller längs med de största motor- och landsvägarna är det i regel enkelt att hitta en laddningsstation. Men på landsbygden, inte minst i norra delarna av Sverige, kan det vara svårare och som tjänstebilsförare är det ytterst viktigt att kunna resa bekymmersfritt och obehindrat i hela landet, säger Malin Malm.

    Tjänstebilsförarna saknar incitament från regeringen

    Majoriteten, 52 procent, av tjänstebilsförarna anser att regeringen inte gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar. Endast 12 procent anser att de gör det. Trots de nya Bonus Malus-regler som infördes 1 april 2021 som gör det förmånligare att ha elbil anser tjänstebilsförarna att det inte är nog. 54 procent anser att de nya reglerna är dåliga.

    – Majoriteten av tjänstebilsförarna anser att regeringen inte gör tillräckligt för att främja övergången till en fossilfri fordonsflotta och vi på Leaseplan håller med. De nya förmånsreglerna som trädde i kraft första juli kommer helt klart ha negativ inverkan på övergången till elbilar. Vi önskar att regeringen tar ett omtag för att säkerställa att de statliga incitamenten verkligen slår rätt, säger Malin Malm.

    Vilket bränsle skulle du välja om du skulle göra ditt tjänstebilsval imorgon?

    Diesel + el, 33 %.

    Bensin + el, 32 %.

    El, 31 %.

    Diesel, 19%.

    Bensin 3%.

    Bensin + Fordonsgas 1%.

    Bensin + Etanol 0%.

    Vet ej, 5%.

    Kan du tänka dig att välja en elbil?

    Ja, 67 %

    Nej, 22 %.

    Vet ej, 11 %.

    Om nej, varför inte? (Flerval)

    Räckvidden per laddning är för kort, 84 %.

    Det finns för få laddningsstationer, 63 %.

    För att batteriet tappar prestanda i kyla, 43 %.

    Det är för dyrt, 29 %.

    Oro för batteriets livslängd, 25 %.

    Annat. 20 %.

    För att andrahandsvärdet är oklart, 13 %.

    Bilmodellerna tilltalar mig inte designmässigt, 7 %.

    Om du har, eller skulle ha, en elbil, skulle du känna dig bekväm att göra en längre bilsemester i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna i Europa?

    Ja, 12 %.

    Nej, 68 %.

    Ingen åsikt / Vet ej, 20 %.

    Tycker du att det finns tillräckligt med laddstationer för elbil längs med de svenska vägarna?

    Ja, 2 %.

    Nej, 76 %.

    Ingen åsikt / Vet ej, 22 %.

    Tycker du att regeringen gör tillräckligt för att främja övergången till elbilar?

    Ja, 12 %.

    Nej, 52 %.

    Tycker inte att de ska främja övergången, 15 %.

    Vet ej, 21 %.

    Om undersökningen

    Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan under april-maj 2021. Sammanlagt 4 236 tjänstebilsförare i Sverige svarade på undersökningen.

    Elbilsladdning Laddstolpar
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Annons

    Garo

    Pris: 11 268 kr

    Läs mer

    Charge Amps

    Pris: 7 715 kr

    Läs mer

    Charge Amps

    Pris: 13 946 kr

    Läs mer

    Zaptec

    Pris: 5 590 kr

    Läs mer

    Related Posts

    Laddbox bäst i test 2023

    april 8, 2022

    Vilken är den bästa laddboxen till elbil?

    mars 2, 2022

    Audi i nytt partnerskap med Recharge

    februari 23, 2022
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    I Fokus

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    februari 23, 2023

    TwinPower Turbo och kraftig elmotor i nya BMW XM

    september 28, 2022

    MG4 Electric – en helelektrisk halvkombi

    september 13, 2022

    Nya Peugeot e-308 är 100 % elektrisk

    september 13, 2022
    Populärt

    Vilken elbilsladdare är bäst i test?

    By Eltrender

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    By Eltrender

    Stark tillväxt av helelektriska fordon för BMW

    By Eltrender
    Laddstolpar

    Garo

    Nästa generations laddbox från Svenska Garo, Entity Pro. En smart…

    Pris: 11 268 kr


    Charge Amps

    Halo är liten men kraftfull laddbox från svenska Charge Amps.…

    Pris: 7 715 kr


    Charge Amps

    Laddboxen Aura är den kompletta elbilsladdaren som laddar två bilar…

    Pris: 13 946 kr


    Zaptec

    Zaptec Go är laddboxen som passar alla bilar. Med traditionell…

    Pris: 5 590 kr


    Annons
    Eltrender.se
    Facebook Twitter Instagram
    • Hem
    • Elbilar
    • Laddboxar
    • Laddstationer i Sverige
    • Elsparkcyklar
    • Kontakt
    © 2023 eltrender.se

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.