Populära inlägg

    Vilken elbilsladdare är bäst i test?

    mars 17, 2023

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    februari 23, 2023

    Stark tillväxt av helelektriska fordon för BMW

    februari 23, 2023
    Facebook Twitter Instagram
    • Elflygplan
    • Elbåtar
    • Elbilar
    • Elsparkcykel
    • Elbilsladdning
    • Solceller
    Facebook Twitter Instagram
    Eltrender.seEltrender.se
    Subscribe
    • Hem
    • Butik
    • Elbilar
      • Nya Elbilar 2022
      • Nya Elbilar 2023
      • Räckvidd Elbilar
      • Elbilstillverkare A till Ö
      • Billigaste Privatleasing
      • Billigaste Elbilarna 2022
    • Elbilsladdning
      • Laddboxar
      • Laddstationer i Sverige
      • Köpa Laddbox
    • Solceller

      Installera solceller med grönt tilläggslån

      december 13, 2021

      Sopsugning som går på solkraft

      november 8, 2021

      Perovskitsolceller billigare att tillverka än kiselsolceller

      oktober 25, 2021

      Klimatkloka husmodeller i Katrineholm

      oktober 21, 2021

      Sveriges största solcellspark

      oktober 21, 2021
    • Elsparkcykel
    • Kontakt
    Eltrender.seEltrender.se
    Hem » Bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning
    Nyheter

    Bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning

    Säkerställ tillgänglighet vid laddningspunkter i tillräcklig omfattning!
    EltrenderBy Eltrendernovember 1, 2021Inga kommentarer2 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Laddinfrastruktur Hemmaladdning
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Ny rapport om bättre tillgång till laddinfrastruktur för hemmaladdning av laddfordon

    Intresset för elbilar och laddhybrider ökar starkt i Sverige. Hemmaladdning är i många fall en förutsättning för att det ska vara enkelt att äga och använda laddbara fordon, men det kan vara problematiskt att få tillgång till när den som vill ha laddning inte äger fastigheten själv.

    Regeringen gav Energimyndigheten i uppdrag att, tillsammans med Lantmäteriet, Boverket samt Sveriges Kommuner och Regioner, redovisa vilka hinder som finns för att ladda bilen för boende i flerbostadshus och boende i övrigt som har bilparkering ordnad gemensamt med andra i exempelvis samfälligheter. Myndigheterna skulle även lämna förslag på åtgärder som underlättar för att kunna ladda i närheten av bostaden eller vid arbetsplatsen.

    – Ett viktigt resultat är utredningen kring de hinder som rör parkeringsplatser ägda av samfällighetsföreningar. Lantmäteriet har i en utredning sett att det går att komma tillrätta med de problem som förknippas med lagstiftningen, handläggningstiden och förrättningskostnaden utan några ändringar i relevanta regelverk, säger David Mowitz, ansvarig handläggare för uppdraget på Energimyndigheten.

    Ett annat viktigt resultat är att regelverket kring allmän platsmark och kvartersmark samt kommunens roll kopplat till laddinfrastruktur har tydliggjorts men kan också förbättras genom ett antal förslag.

    Ytterligare ett intressant resultat är att frågan om ”Right-to-charge”, det vill säga regler för att stärka boendes ställning i förhållande till fastighetsägaren gällande installation av laddningspunkter, har belysts utifrån andra länders lagstiftning, till exempel regelverk som införts i Norge, Frankrike och Spanien.Materialet ger ett underlag för fortsatt arbete.

    I rapporten ges även en mer övergripande analys av hinder för laddning i olika boendeformer samt även för arbetsplatsladdning. Vidare föreslås ett antal ytterligare åtgärder eller förslag för att förbättra den nuvarande situationen:

    • Samordna myndighetsgemensam information kring laddinfrastruktur
    • Utveckla kunskap och ta fram bättre underlag
    • Förenkla förmånsbeskattning av el
    • Vidareutveckla utformningen av stöd till laddinfrastruktur
    • Säkerställ tillgänglighet vid laddningspunkter i tillräcklig omfattning

    Rapporten kommer att publiceras i Energimyndighetens webbshop men finns redan nu att läsa här: Remissvar och uppdrag energimyndigheten.se

    Energimyndigheten Hemmaladdning Laddinfrastruktur
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Annons

    Garo

    Pris: 11 268 kr

    Läs mer

    Charge Amps

    Pris: 7 715 kr

    Läs mer

    Charge Amps

    Pris: 13 946 kr

    Läs mer

    Zaptec

    Pris: 5 590 kr

    Läs mer

    Related Posts

    Hankook iON – ett nytt däck för elbilar

    mars 15, 2022

    Försäljningen av begagnade elbilar ökar kraftigt

    januari 7, 2022

    Återvinning av förbrukade elbilsbatterier

    december 15, 2021
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    I Fokus

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    februari 23, 2023

    TwinPower Turbo och kraftig elmotor i nya BMW XM

    september 28, 2022

    MG4 Electric – en helelektrisk halvkombi

    september 13, 2022

    Nya Peugeot e-308 är 100 % elektrisk

    september 13, 2022
    Populärt

    Vilken elbilsladdare är bäst i test?

    By Eltrender

    Audi Grandsphere – Framtidens Premiummobilitet

    By Eltrender

    Stark tillväxt av helelektriska fordon för BMW

    By Eltrender
    Laddstolpar

    Garo

    Nästa generations laddbox från Svenska Garo, Entity Pro. En smart…

    Pris: 11 268 kr


    Charge Amps

    Halo är liten men kraftfull laddbox från svenska Charge Amps.…

    Pris: 7 715 kr


    Charge Amps

    Laddboxen Aura är den kompletta elbilsladdaren som laddar två bilar…

    Pris: 13 946 kr


    Zaptec

    Zaptec Go är laddboxen som passar alla bilar. Med traditionell…

    Pris: 5 590 kr


    Annons
    Eltrender.se
    Facebook Twitter Instagram
    • Hem
    • Elbilar
    • Laddboxar
    • Laddstationer i Sverige
    • Elsparkcyklar
    • Kontakt
    © 2023 eltrender.se

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.