Trådlös elbilsladdning
Ny standard för trådlös elbilsladdning är klar och arbete har startat med en standard för trådlös megawattladdning. Trådlös laddning sker genom att en laddningsplatta monteras i marken på en parkeringsplats. I laddplattan finns en spole och när bilen parkeras ovanför plattan skapas ett magnetfält från spolen till sekundärspolen på bilen.
Den nya standarden SS-EN IEC 61980 behandlar trådlös – induktiv – laddning av elbilar. Sådan laddning kan vara praktisk och bekväm i många sammanhang, t ex för distributionsbilar som ofta stannar på samma ställen eller hemma i garaget för dem som inte vill hålla på med sladdar och sånt. Trådlös elbilsladdning (Induktiv laddning) sker mellan en spole i marken och en under fordonet och det ställer vissa krav på passning mellan dem och på tålighet mot snö och is och liknande. Flera elbilstillverkare har redan lanserat sladdlös laddning till vissa av sina modeller.
Standarden behandlar laddstationens egenskaper och driftförhållanden, elsäkerhet och kommunikation mellan laddstation och fordon. Även EMC-fordringar ingår, alltså laddstationens förmåga att fungera tillsammans med annan elektrisk och elektronisk utrustning. Standarden skiljer då på om laddstationen är tänkt att placeras i bostadsmiljö (klass B) eller industrimiljö (klass A). Dubbelriktad energiöverföring, alltså även från fordon till laddstation, behandlas inte men kan komma att inkluderas i nästa utgåva. Detsamma gäller trådlös energiöverföring till fordon i rörelse.
Arbetet med de här standarderna sker alltså i ett internationellt samarbete i organisationen IEC, i den tekniska kommittén IEC TC 69 där Peter Herbert är ordförande och som har den långa titeln Electrical power/energy transfer systems for electrically propelled road vehicles and industrial trucks.
– Som ordförande i IEC TC 69 är det kul att se engagemanget från svenska och utländska experter. Problematiken är vanligen lika i många länder, men förutsättningarna kan vara olika, säger Peter Herbert.
Standarder ger en plattform för framgångsrika forsknings- och innovationsprojekt och för nya produkter och tjänster och regeringen har utsett SEK Svensk Elstandard som svensk standardiseringsorganisation inom el och elektronik. IEC TC 69 har en central roll i arbetet med elektrifiering av transporter på väg och i anläggningar och representanter från företag och offentlig sektor i Sverige deltar i IEC TC 69 genom spegelkommittén SEK TK 69 Elbilsdrift.
Vägledning och råd till dem som installerar laddplatser för elfordon
För ”vanlig” laddning med sladd ger SEK Handbok 458 vägledning och råd till dem som installerar eller påverkar beslut om installation av laddplatser för elfordon. Fordonsladdning innebär en belastning på elinstallationen och i den nya SEK Handbok 460 finns råd om hur man kan minska risken for brand och driftstörningar.