Volkswagen utökar elbilsprogrammet – Säljstart för ID.5 och ID.5 GTX

Efter ID.3 och ID.4 kommer nu SUV-coupén ID.5 – den tredje i raden av Volkswagen-modeller som baseras på den banbrytande elbilsplattformen MEB. ID.5 och den fyrhjulsdrivna versionen ID.5 GTX går nu att beställa på den svenska marknaden.

  • Nytt marknadssegment: Volkswagen erbjuder nu ID.5, sin första eldrivna SUV-coupé.
  • ID.Software 3.0: Med ID.5 skyndar Volkswagen på sin omställning till att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör under ACCELERATE-strategin.
  • Två versioner, ett batteri: Stort 77 kWh-batteri för ID.5 Pro Performance och ID.5 GTX
  • Fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer: Toppversionen ID.5 GTX med upp till 299 hk* accelererar upp från 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder.
  • Lämpar sig för långa resor: ID.5 har en räckvidd på upp till 512 km och ID.5 GTX upp till 488 km enligt WLTP och svensk standardutrustning. Toppeffekten vid snabbladdning av ID.5 GTX ligger på 150 kW**.
  • Nu beställningsbar: ID.5 kostar från 549 900 kronor och ID.5 GTX från 609 900 kr, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.

Volkswagen ID.5 – en eldriven SUV-coupé

ID.5 är en eldriven SUV-coupé som blir flaggskeppet i ID.-familjen. Förförsäljningen har nu startat. På den svenska marknaden erbjuds versionerna ID.5 Pro Performance med 204 hk och fyrhjulsdrivna ID.5 GTX med upp till 299 hk*.

Med ID.5 öppnar Volkswagen upp det nya marknadssegmentet för coupéer och når därmed nya kundgrupper. Förutom den uttrycksfulla designen bjuder denna SUV-coupé också på en exklusiv interiör med alla de senaste infotainment- och assistanssystemen.

ID.5 har ny hårdvara och den helt nya mjukvaruversionen 3.0. Det gör att mjukvaruuppdateringar och olika fordonsfunktioner i framtiden kommer att kunna importeras Over-the-Air (OTA, via mobilnätet). De trådlösa uppdateringarna ser till att ID.5 alltid är uppdaterad.

Maximal effektivitet

Båda versionerna är försedda med ett stort, långdistansbatteri som kan lagra 77 kWh (netto). Den centrala placeringen under passagerarutrymmet säkerställer en låg tyngdpunkt och en balanserad fördelning av axelbelastningen. Det här gör att ID.5 Pro Performance kan nå en räckvidd på upp till 512 km (WLTP, svensk standard) med en maximal laddningseffekt på upp till 135 kW.

Fyrhjulsdrivna ID.5 GTX har en räckvidd på upp till 488 km (WLTP, svensk standrard). Tack vare en toppladdningseffekt på upp till 150 kW** kan denna version ladda energi för 100 kilometer på endast 6 minuter vid snabbladdningsstationer.

ID.5 GTX – med dubbla elmotorer

Medan ID.5 Pro Performance har en motor på 204 hk som är monterad bak, har den fyrhjulsdrivna flaggskeppsmodellen en elmotor både på fram- och på bakaxeln. ID.5 GTX har en total effekt på upp till 299 hk*. Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 6,3 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.

Med sina dubbla motorer är fyrhjulsdriften konstruerad för maximalt grepp och mycket stabila vägegenskaper, speciellt i krävande väderförhållanden. Den fyrhjulsdrivna versionen är extra sportig och pryds av designdetaljer som är reserverade för GTX.

Med den elektriskt utfällbara dragkroken (tillval), kan ID.5 Pro Performance dra upp till 1 000 kg (bromsat, 12 % lutning), medan dragvikten är 1 200 kg för ID.5 GTX.

Körprofilväljare är standard för båda ID.5-versionerna. Med denna funktion kan föraren påverka hur elmotorerna och styrsystemet fungerar genom att välja någon av standardprofilerna ”Eco”, ”Comfort” och ”Sport”. I Sport-profilen är den främre motorn alltid aktiv på ID.5 GTX. I ID.5 GTX har föraren dessutom tillgång till en ”Traction”-profil som är anpassad speciellt för körning på halt underlag i låg hastighet. Och när man vill köra extra sportigt kan man sätta den elektroniska stabilitetskontrollen ESC till läget ”Sports”.

Gott om utrymme och hög komfort

Coupéformen och interiörkonceptet framhäver den innovativa kraften hos Volkswagen och ID.-familjen. Trots den sluttande taklinjen är utrymmet i huvudhöjd bak endast 12 mm mindre än i ID.4. Den långa hjulbasen på 277 cm gör att utrymmet i kupén kan jämföras med en vanlig SUV i närmast högre klass. Bagageutrymmet i ID.5 har en volym på 549 liter (ID.4: 543 liter), vid uppfällt baksäte.

Det är enkelt att stiga i och ur ID.5, och sikten är optimal eftersom både föraren och passagerarna – speciellt de i baksätet – sitter högt och bekvämt. Båda framsätena är försedda med individuellt justerbara armstöd.

Interiörens material och utförande är av högsta kvalitet. Klädselmaterialen varierar beroende på interiördesignen men innehåller aldrig några animaliska produkter. Ljudnivån är mycket låg i kupén – denna eldrivna SUV-coupé utvecklar sin kraft nästan helt ljudlöst.

Manöverkonceptet för ID.5 är modernt, effektivt och intuitivt. Mitt på instrumentpanelen sitter en pekskärm för navigationssystemet, telefonfunktionerna, media och olika assistanssystem och fordonsinställningar. Som standard mäter pekskärmen 12″ på diagonalen.

– ID.5 erbjuder den optimala kombinationen av premiumstandard, elegans och hållbarhet, säger Klaus Zellmer.
– Vår första eldrivna SUV-coupé erbjuder koldioxidneutral, sportig prestanda för kunder som bara nöjer sig med det bästa. Vårt mål är att göra Volkswagen till det mest eftertraktade volymmärket för hållbar fri rörlighet. ID.5 är en viktig milstolpe och ett stort steg på vägen mot nollutsläpp.

Ökad laddningseffekt

Med We Charge erbjuder Volkswagen den idealiska laddningslösningen för alla situationer och platser – när man är på långfärd, kör kortare sträckor eller befinner sig hemma. We Charge ger föraren tillgång till ett av Europas snabbast växande laddningsnätverk – i dag innehåller det cirka 250 000 laddpunkter.

ID.5-versionerna kan laddas med en effekt på upp till 11 kW via en växelströmsladdare eller en laddbox. Vid en snabbladdningsstation med likström kan ID.5 på endast cirka 30 min laddas tillräckligt för en räckvidd på upp till 390 km, eller 320 km i GTX (WLTP). Detta tack vare den ökade laddningseffekt på upp till 135 kW (upp till 150 kW** i GTX-versionen). Med We Charge kan kunden ladda sin bil till förmånligt pris i IONITY-nätverket.

Pris för Volkswagen ID.5

ID.5 Pro Performance och ID.5 GTX är nu prissatta och beställningsbara på den svenska marknaden. De går också att bygga på volkswagen.se. Priserna nedan gäller innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.

  • ID.5 Pro Performance, bakhjulsdrift, 204 hk: Pris 549 900 kronor
  • ID.5 GTX, fyrhjulsdrift, 299 hk: Pris 609 900 kronor

Det är enkelt att beställa ID.5 eller ID.5 GTX. Kunderna bestämmer först vilken version de vill ha, sedan följer ett tydligt organiserat urval av paket. De kan välja mellan olika design-, infotainment-, assistans-, komfort- och sportpaket. Läs även “billigaste elbilen för privatleasing“.

Exempel på svensk standardutrustning är värmepump, komfortpaketet och infotainmentpaketet samt LED-strålkastare. ID.5 GTX är som standard utrustad med IQ.Light LED matrix-strålkastare med intelligent helljus.

Privatleasing Volkswagen ID.5

  • ID.5 Pro Performance: Pris från 5 496 kr/mån
  • ID.5 GTX: Pris från 6 295 kr/mån

Själva lanseringen sker preliminärt i början av andra kvartalet 2022.

Energiförbrukning vid blandad körning, ID.5 Pro Performance: från 17,1 kWh/100 km.

Energiförbrukning vid blandad körning, ID.5 GTX: från 18,0 kWh/100 km.

 

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version