AIR4 – en flygande konceptbil byggd på Renault 4L ikonen

Air4 är helt tillverkat av kolfiber med samma design som den ursprungliga Renault 4L. Styvheten har reviderats helt för att inkludera nya koncept som dragkraft eller lyft, vilket krävde timmar av beräkningar och tester. Med hjälp av generativa designtekniker med artificiell intelligens kunde TheArsenales ingenjörer testa terabyte med data för att förbättra och finjustera designernas idéer, även innan de började de första verkliga försöken.

Föraren kan komma åt och ta en plats i fordonets kabin genom att lyfta skalet

Fyra tvåbladiga propellrar, en i varje hörn av fordonet

AIR4 har inga hjul. Istället har den fyra tvåbladiga propellrar, en i varje hörn av fordonet. Chassit sitter i mitten av den roterande ramen och föraren kan komma åt och ta en plats i fordonets kabin genom att lyfta det omarbetade Renault 4-skalet, som är gångjärnsförsett framtill.

AIR4 har en maximal vektoriell dragkraft på 380 kg

En maximal dragkraft på 380 kg

Tekniskt drivs AIR4 av 22 000 amp-timmar litiumpolymère-batterier som genererar en total effekt på cirka 45 000 mAh. Fordonet har en topphastighet på 26m/s, med 45° lutning under flygningar och upp till en maximal lutning på 70°. Den kan flyga så högt som 700 m med en starthastighet på 14 m/s, bibehållen på 4 m/s av säkerhetsskäl och landningshastighet på 3 m/s. Sist men inte minst erbjuder AIR4 en maximal vektoriell dragkraft på 380 kilo, det vill säga 95 kg per propeller. Det får vi hoppas räcka till för att hålla föraren säkert i luften under flygturen.

Renault 4L’s värderingar och kvaliteter övertygade TheArsenale att samarbeta med Renault för att skapa en konceptbil av ikonen designad för att köras ovan jord och ovanför våra huvuden och resultatet är något som tidigare aldrig skådats. AIR4 är en symbol för självständighet och frihet, född ur insikten om att trafiken förvärras, liv stannar av och världen över oss är fri. Därför hävdar AIR4 luften som framtidens nya väg.

AIR4 har uppfunnits, designats, konstruerats helt och hållet i Frankrike, i hjärtat av Europas första teknikpark i Sophia Antipolis, på Côte d’Azur. Läs mer på Renault Group.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version