Premiär för eldrivna Audi A6 Avant e-tron concept
Nu är det premiär för den produktionsnära konceptbilen Audi A6 Avant e-tron. En efterlängtad modell som förenar eldrift med den funktionella och formstarka designen som Audi benämner Avant. Den nya elbilsplattformen Premium Platform Electric med 800-voltsteknik och snabbladdning på 270 kW ger en räckvidd på upp till 70 mil.
Med en längd på 4,96 meter, bredd på 1,96 meter och höjd på 1,44 meter delar Avant-versionen dimensionerna med A6 Sportback e-tron. Linjerna är en konsekvent vidareutveckling av Audis moderna formspråk. Tydliga detaljer, som t.ex. den slutna single frame-grillen och den heldragna ljuslisten bak, framhäver bilens släktskap med de övriga modellerna i e-tron-flottan.
Tips! Läs om samtliga elbilar från Audi 2022. Priser på kommande och befintliga modeller! |
Exteriörmodellen av Audi A6 Avant e-tron concept är, liksom Sportback, inte bara en konceptuell design. Tvärtom är linjerna och de eleganta proportioner en tydlig fingervisning om kommande serietillverkade Audi-modeller och ger ledtrådar om dynamiken och elegansen i märkets eldrivna modeller i segmentet.
Audi A6 e-tron kommer att ha en räckvidd på upp till 70 mil
PPE-tekniken säkerställer att de löftesrika linjerna omsätts till dynamisk körprestanda och funktionalitet i vardagen med lång räckvidd. Det innebär att Audi A6 e-tron kommer att ha en räckvidd på upp till 70 mil (WLTP-standard), beroende på drivsystem och modellvariant. De mest kraftfulla versionerna beräknas göra 0 till 100 km/h på mindre än fyra sekunder. Värdena för Sportback och Avant skiljer sig bara marginellt.
Bakpartiet på Audi A6 Avant, som är lika vackert som det är rymligt, är långt ifrån det enda som utmärker den. Drivsystemet och batteritekniken gör att den med sitt 800-voltssystem och en laddningskapacitet på upp till 270 kW kan köras ca 30 mil efter en snabbladdning på bara 10 minuter.
Aerodynamisk design
De stora 22″-fälgarna och de korta överhängen med den dynamiska taklinjen ger Avant de sportiga proportionerna. Avsaknaden av vassa kantlinjer ger mjuka övergångar mellan konvexa och konkava ytor över hela karossen. Audi A6 e-tron concept upplevs som en singelform – speciellt när man betraktar den från sidan.
Framifrån ser man direkt att Audi A6 e-tron concept är en eldriven representant för märket med de fyra ringarna. En karaktäristisk detalj är den stora, slutna single frame-grillen som i nederkant omges av djupa luftintag för kylning av drivlinan, batteriet och bromsarna. De smala strålkastarna sträcker sig långt in mot fronten och understryker den horisontella arkitekturen.
Konceptbilens sportiga silhuett framhävs av den varma grå nyansen Neptune Valley. Färgen har en modern, diskret look i skugga, men dess fulla effekt öppnar sig i solen och draperar konceptbilen i nyanser av mjuk skimrande guld med sina effektpigment.
A6 Avant e-tron – med snabbladdning och lång räckvidd
Hjärtat i Audi A6 Avant e-tron concepts drivteknik – och i alla framtida PPE-modeller – kommer att vara 800-voltsladdningen. Precis som i Audi e-tron GT quattro, säkerställer detta att batteriet kan laddas med upp till 270 kW vid snabbladdningsstationerna.
PPE-tekniken möjliggör laddningstider som närmar sig ett konventionellt stopp för att tanka en bil. Bara 10 minuter räcker för att ladda batteriet till en nivå som är tillräcklig för att driva bilen i ca 30 mil (WLTP). Och på mindre än 25 minuter kan du ladda upp 100 kWh-batteriet i Audi A6 Avant e-tron concept från 5 till 80%.
Med en räckvidd på upp till 70 mil (beroende på valt drivsystem och uteffekt) är Audi A6 e-tron-familjens modeller redo för längre resor, där laddningshastigheten gör dem perfekta för vardagens behov, från kortare pendling till längre semesterresor.
Tips: Helt eldrivna Audi A6 Avant e-tron concept ger en försmak om den framtida modellen. Mer bilder och information på www.audi.se |
När det gäller de dynamiska kvaliteterna, överträffar Audi A6 e-tron concept – som är så typiskt för en elbil – förbränningsmotorerna. Tack vare det höga vridmomentet redan från första varvet, kommer även instegsmodeller som konstruerats för effektivitet att göra 0-100 km/h på mindre än 7 sekunder. Och i de mest avancerade högprestandamodellerna kan sprinten sänkas till under fyra sekunder.