Porsche Mission R – framtida eldriven racer för racingkunder

Den fyrhjulsdrivna bilen med nära 1 100 hk i kval-inställning, accelererar från 0 – 100 km/tim på under 2,5 sekunder. Toppfarten är över 300 km/tim. På bana når den eldrivna racern samma varvtider som nuvarande 911 GT3 Cup. Tack vare nyutvecklade elmotorer och battericeller – alla utrustade med innovativ direkt oljekylning – ger konceptstudien Porsche Mission R en konstant motoreffekt av 500 kW (680 hk) i racingmode. Så kallad effektreduktion, det vill säga en begränsning av batteriets effekt på grund av för hög värme, har eliminerats. En elmotor med 320 kW (435 hk) driver framaxeln medan maximalt 480 kW (635 hk) driver bakaxeln. Tack vare avancerad 900-volts teknologi och Porsche Turbo Charging, räcker en 15-minuterspaus från tävlandet för att ladda batteriet från 5 till 80 procent SoC (State of Charge).

Med Mission R-projektet för Porsche verklig och virtuell racing närmare varandra än någonsin tidigare. Förarens monocoque-modul har exakt samma form som den i en esport-simulator. Säkerhetsstrukturen av kolfiber kombinerar ett säkert skydd för föraren med låg vikt och ett distinkt utseende. Porsches ingenjörer kallar den nyutvecklade takstrukturen i kolfiber, där säkerhetsburen integrerats med yttertaket, för “Exoskelett”. Porsche Mission R är med sina 4 326 millimiter i längd något kortare än 718 Cayman, men betydligt bredare, 1 990 millimeter, och med sin höjd på 1 190 mm är den också betydligt lägre.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version