Här är listan över kommunerna med flest laddbara bilar

Solna har störst andel laddbara bilar i Sverige. Där är så mycket som var fjärde bil en laddhybrid eller en elbil. Minst andel har Sorsele i Västerbotten – bara 0,2 procent. Det visar en genomgång av bilförmedlaren Kvdbil.

Kvdbil har kartlagt andelen laddbara bilar i Sveriges 290 kommuner med hjälp av data från statistikföretaget Vroom. Av de 30 kommuner med störst andel återfinns samtliga i landets fem största län. I andra änden av listan? Norrland och glesbygd.

Stockholmskommunerna Solna (25,7 %), Danderyd (23,5 %) och Nacka (15,4 %) har störst andel medan Sorsele (0,2 %), Malå (0,3 %), Dorotea, Strömsund och Pajala (0,4 %) har minst.

– Kartläggningen blottar klyftan mellan stad och land. Det är framför allt i välbärgade storstadskommuner som man kör elbil, inte i glesbygden eller i kommuner med låga medelinkomster. För att fler ska välja en elbil som sin nästa bil behövs bättre förutsättningar och mer stimulanser. Antalet laddplatser måste öka kraftigt och det behövs fler bilar som uppfyller människors olika behov vad gäller räckvidd och prisklass, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil och nämner Norge som ett föregångsexempel.

– Se bara på Norge, där satsar man på ny teknik och subventioner på ett helt annat sätt. Den som köper en avgasfri bil slipper betala moms, får stora skattelättnader och bompengsrabatt. Fram till för bara något år sedan var det också gratis att parkera med elbil i Oslo. Alla de här åtgärderna har gjort norrmännen bäst i världen på att köpa elbil. Vi svenskar kan göra samma sak, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Kvdbil har också granskat utsläppen från kommunernas bilparker. Som gränsvärde har 100 gram koldioxid per kilometer använts, strax över vad en genomsnittlig ny bil släppte ut under 2020 (93 g CO2/km). Solna (51,0 %), Danderyd (48,7 %) och Nacka (47,4 %) har störst andel bilar som släpper ut högst 100 gram koldioxid per kilometer. Minst andel har Pajala (9,5 %), Strömsund (10,5 %) och Vilhelmina (10,7 %).

Andel laddbara bilar per kommun topp 50

1. Solna 25,7%
2. Danderyd 23,5%
3. Nacka 15,4%
4. Stockholm 14,9%
5. Lund 14,8%
6. Sollentuna 13,4%
7. Mölndal 10,1%
8. Södertälje 10,0%
9. Lidingö 8,1%
9. Täby 8,1%
11. Vaxholm 7,1%
12. Värmdö 7,0%
13. Upplands Väsby 6,7%
14. Malmö 6,5%
15. Ekerö 6,4%
15. Österåker 6,4%
17. Göteborg 6,2%
18. Kungsbacka 6,1%
19. Tyresö 5,7%
20. Vallentuna 5,6%
20. Huddinge 5,6%
22. Härryda 5,4%
23. Vellinge 5,3%
23. Sigtuna 5,3%
23. Lerum 5,3%
23. Partille 5,3%
27. Lomma 5,1%
27. Ängelholm 5,1%
27. Linköping 5,1%
30. Knivsta 5,0%
31. Järfälla 4,8%
31. Uppsala 4,8%
33. Kungälv 4,7%
34. Sundbyberg 4,6%
34. Håbo 4,6%
34. Kävlinge 4,6%
37. Upplands-Bro 4,5%
37. Trosa 4,4%
39. Borås 4,3%
40. Gnosjö 4,2%
40. Karlstad 4,2%
40. Haninge 4,2%
40. Västerås 4,2%
44. Båstad 4,1%
44. Jönköping 4,1%
44. Växjö 4,1%
47. Stenungsund 4,0%
47. Uddevalla 4,0%
47. Varberg 4,0%
50. Umeå 3,9%
50. Salem 3,9%
50. Trollhättan 3,9%
50. Lidköping 3,9%

Se hela listan på KVD.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version