Sju av världens tio mest framgångsrika tillverkare av elbilar väljer däck från Continental
Räckvidd en viktig fråga i val av däck för elbilar. Under 2021 förlitade sig sju av de tio största tillverkarna av elbilar på originalutrustade(OE) däck från Continental. Bland dessa återfinns bland annat Porsche, Mercedes-Benz samt Tesla – vars modeller är utrustade med däck från Continental från fabrik.
Asiatiska tillverkare, som KIA och BYD, samt amerikanska Ford, är andra exempel på fordonstillverkare som väljer Continental-däck som originalutrustning för sina elbilar.
Däckutveckling handlar i grunden om att optimera säkerhet, effektivitet och komfort. För elbilar är däckets livslängd, ljudnivå inne i kupén samt rullmotståndet viktiga egenskaper utöver bromsprestanda och väghållning. Alla Continentals befintliga däckmönster är utformade för att passa elbilar och för att optimera dess räckvidd – samtidigt som samma egenskaper minskar koldioxidutsläppen hos bilar med förbränningsmotorer.
Med hjälp av kompletterande teknik, som ContiSeal och ContiSilent, uppfyller Continental alla specifika krav som tillverkarna ställer på däck för sina elbilar.
Däck med optimerat rullmotstånd ökar räckvidden hos elbilar
Att minska rullmotståndet har blivit ett viktigt mål i utvecklingen av däck de senaste åren. Enligt forskning genomförd av Continental kan däck påverka upp till 20% av en bils förbrukning eller räckvidd. Ett minskat rullmotstånd bidrar både till att minska bilens utsläpp, med en tydligt mätbar positiv effekt på miljön, och ökar även räckvidden för elbilar. Rullmotstånd och energieffektivitet är en viktig aspekt för fordonstillverkarna för att minska koldioxidutsläppen.
- Elbilar världen över levereras med däck från Continental direkt från fabrik
- Majoriteten av Continentals befintliga däckmönster är kompatibla med elbilar från exempelvis Tesla, Porsche, Mercedes-Benz, Kia, BYD samt Ford
Ny teknik och ny design för ökade däckkrav
Continental har även utvecklat teknologier som uppfyller särskilda krav på däck till just elbilar och som kan fås direkt från fabriken eller när det är dags att byta däck på eftermarknaden. En av teknologierna är ContiSilent där en speciell typ av skumgummi appliceras på insidan av däckets slitbana för att absorbera vibrationerna som uppstår under körning – något som minskar vägbullret i kupén med upp till nio decibel. Tekniken är särskilt lämpad för elbilar då avsaknaden av motorljud gör att däckbuller upplevs tydligare i kupén.
För elbilar som inte redan är utrustade med originaldäck från Continental så finns det ett brett sortiment av sommar- och vinterdäck, inklusive flertalet testvinnare för båda säsongerna, att tillgå på eftermarknaden.