Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 84 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda.

Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Audi e-tron GT är början på en ny era där Audi visar hur morgondagens mobilitet kan vara lika emotionell som fascinerande. Försäljningen av både e-tron GT quattro och RS e-tron GT startar samtidigt under februari. De är helt eldrivna, kraftfulla, snabba och dynamiska – och lokalt utsläppsfria. Resultatet är en stark karaktär som är en nytolkning av det ursprungliga Gran Turismo-konceptet.

Drivning och energiåtervinning

  • Elektrisk fyrhjulsdrift med synkron permanentmagnetmotor (PSM) fram och bak, växellåda (2-växlad) på bakaxeln
  • Audi e-tron GT quattro levererar en effekt på totalt 476 hk (350 kW) och ett vridmoment på 630 Nm ( i boostläge 640 Nm). Audi RS e-tron GT utvecklar 598 hk (440 kW) och har ett vridmoment på 830 Nm. Launch Control-systemet kan tillfälligt boosta effekten till 530 hk (390 kW) resp. 646 hk (475 kW) under upp till 2,5 sekunder.
  • Accelerationen från 0-100 km/h går på 4,1 eller 3,3 sekunder (RS-modellen), och topphastigheten ligger på 245 för e-tron GT quattro och 250 km/h för RS-modellen
  • Intelligent styrning av frihjulskörning och energiåtervinning, bromsenergiåtervinning på upp till 265 kW

Exteriören på Audi e-tron GT

Exteriören är ett dynamiskt konstverk. Alla ytor och linjer har en harmonisk utformning – från strålkastarna (med Audi laser light som tillval) hela vägen till den stora diffusorn bak. Tillsammans blir de olika detaljerna till en skulptur skapad av vinden. Karosslinjerna är extremt dynamiska – luftmotståndskoefficienten (cW-värdet) ligger på låga 0,24. Även interiören bjuder på klassisk Gran Turismo-design: Framsätena är placerade lågt på typiskt sportbilsmanér. Mellan dem löper en bred mittkonsol. Baksätet rymmer även vuxna passagerare. Interiörens harmoniskt eleganta design framhäver bilens progressiva karaktär.

Batteriets nettokapacitet på 84 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km

En Gran Turismo är en sportig elbil med dynamiska köregenskaper. Och det är just detta som präglar Audi e-tron GT: Beroende på modell, utvecklar elmotorerna en effekt på 476 hk (350 kW) eller 598 hk (440 kW) vilket borgar för snabb acceleration. Batteriets nettokapacitet på 84 kWh ger en räckvidd på upp till 487 km enligt WLTP-körcykeln. 800 V-tekniken gör det möjligt att snabbladda batteriet med likström med en effekt på upp till 270 kW. Teknik som Audi drive select, elektrisk fyrhjulsdrift, dämparreglering, differentialbroms bak och luftfjädring med tre kammare, svarar för en perfekt balans mellan dynamik och komfort. Fälgarna finns i storlekar upp till 21″, och bromsskivorna har en diameter på upp till 420 mm.

Precis som alla övriga Audi-modeller, är e-tron GT fullt uppkopplad. Infotainmentsystemet, assistanssystemen och de uppkopplade tjänster som hör till Audi connect håller alla högsta klass. Och eftersom det sportiga konstverket också måste låta bra, har Audi komponerat ett helt unikt ljud för e-tron GT. Det är ett kraftfullt och progressivt ljud – precis som en Audi ska låta.

Batteri och temperaturhantering

  • Litiumjonbatteri med en energikapacitet på 84 kWh netto (93 kWh brutto) och en spänning på 800 Volt; 396 påsceller fördelade på 33 moduler
  • Växelströmsladdning med en effekt på 11 kW är standard, kort efter marknadslanseringen även med 22 kW; Likströmsladdning med en effekt på upp till 270 kW är standard
  • Räckvidd på upp till 487 km på en laddning (enl. WLTP för Audi e-tron GT quattro); mycket korta laddningstider: endast 5 min för en körsträcka på ca 100 km.
  • Avancerad temperaturhantering med fyra kylkretsar; effektiv värmepump som standard; förkonditionering för snabb likströmsladdning längs vägen
  • e-tron Charging Service med ca 200.000 laddningspunkter i Europa; fördelaktiga priser

För fler bilder besök länken.

Share.
Leave A Reply

Exit mobile version