Idag visar Ford upp nya Fiesta för första gången. Bilen erbjuder en mängd avancerad teknik som nya Matrix LED-strålkastare med bländfritt helljus, 12,3-tums anpassningsbar instrumentdisplay och Wrong-Way Alert. Den elektrifierade drivlinan består av en 48-volts EcoBoost Hybrid-motor, och den mer prestanda-orienterade Fiesta ST kommer laddad med 200 hästkrafter.
Ford offentliggör idag för första gången nya Fiesta. Med en självsäker ny stil, ett förbättrat teknikpaket och med sofistikerade mildhybrid-drivlinor är den kompakta halvkombin mer framtidskompatibel än någonsin tidigare.
En djärv, distinkt exteriör tar Fiestas uttrycksfulla design till en ny nivå, med mer vägnärvaro och större skillnad i det omfattande sortimentet av Fiesta-versioner. Modellerna Titanium, ST-Line och Active drar fördel av unika stylingelement tillsammans med ett utökat utbud av exteriöra färger, hjuldesign och inredning. Fiesta-sortimentet utökas också med nya Vignale-designpaket som förstärker karaktären i Titanium, ST-Line och Active genom mer lyxiga inslag.
Den senaste generationens teknik hjälper till att säkerställa att nya Fiesta är bättre rustad än någonsin för intelligenta, uppkopplade körupplevelser. LED-strålkastare introduceras för första gången för alla Fiesta-versioner- Som tillval finns avancerad Matrix LED-teknik som erbjuder bländfri helljusfunktion och kan även anpassa strålkastarmönster för bättre sikt under utmanande förhållanden.
Nya Fiesta introducerar också en 12,3-tums digital instrumentdisplay som hjälper förare att hålla sig informerade för en mer avkopplad resa. Local Hazard Information och Wrong-Way Alert gör debut i Fiesta, bland en rad sofistikerade tekniker för förarassistans.
Elektrifierade drivlinor hjälper Fiesta-förare att spara bränsle och minska utsläppen utan att göra avkall på körglädjen. Ford EcoBoost Hybrid 48-volts mild hybridteknologi hjälper till att optimera bränsleeffektiviteten samtidigt som Fiestas hyllade kördynamik förbättras med responsiv acceleration. Tekniken fungerar hand i hand med Fords sjuväxlade automatiska växellåda Powershift för snabba, sömlösa växlingar och den mest bekväma och förtroendeingivande Fiesta-körupplevelsen hittills.
Ford presenterade idag också den nya Ford Performance-utvecklade Fiesta ST. Prestanda-halvkombin förses med nya Matrix LED-strålkastare, nya egenutvecklade Performance-stolar, sportiga designdetaljer inklusive ett ny Chrystaline Grey-grill och Mean Green-exteriörfärgalternativ – samt 10 procentig ökning av vridmomentet till 320 Nm.
“Att förflytta sig med tid och utveckling och sätta nya standarder för bilkörning, teknik och effektivitet har varit en stor del av Fiestas bestående framgångar“, säger Roelant de Waard, General Manager, Passenger Vehicles, Ford of Europe. “Nya Fiesta är ytterligare ett stort steg framåt för småbilsegmentet och erbjuder en modell som passar alla livsstilar.”
Ny design, mer personlighet
Nya Fiesta bygger på Fords beprövade B-arkitektur – som också används för Ford Puma – för att leverera en rad praktiska och förfinade femdörrars-varianter och erbjuda varje kund en Fiesta med karaktären som passar deras livsstil.
Ny exteriördesign över hela modellprogrammet inkluderar en motorhuvdesign som ökar noshöjden i kombination med större övre grill. Fords “Blue Oval”-märke sitter nu i grillen, snarare än på motorhuvens front, vilket bidrar till större vägnärvaro.
Nya standardiserade LED-strålkastare bidrar också till det säkra, moderna formspråket för nya Fiesta, med elegant horisontell design. Baktill får standardljusen nya svarta ramar för ett mer sofistikerat utseende, medan LED-bakljusen kompletteras med en Premium Black-ytfinish.
Varje ny Fiesta-modell har en mer differentierad personlighet med unik front- och grilldesign, tillsammans med signaturelement för exteriör och interiör för att återspegla alla individuella varianter.
Titanium har en bred övre grill med starka horisontella drag och en högblank kromring med distinkta sidoventiler. Titanium har också horisontella stänger i varmstämplat krom i den övre grillen, som matchar kromdetaljerna som omger bilens fönster.
Den Ford Performance-inspirerade ST-Line erbjuder en sportigare karaktär och känns igen av sin nya övre grill med djupare insats och blank, svart finish. Breda sidoventiler i karossfärg och en större grill ger ett ändamålsenligt utseende.
Den SUV-inspirerade Active-versionen kännetecknas av mer robusta designelement för en äventyrlig karaktär. En bred övre grill har starka vertikala drag i blanksvart, med högre och mer framträdande sidoventiler som återspeglar Actives högre crossover-framtoning.
Sju nya fälgskonstruktioner kompletterar den djärva nya yttre stylingen, och två nya exteriörfärger finns också tillgängliga – Boundless Blue och Beautiful Berry.
Drivlinor för idag och imorgon
Nya Fiesta levererar en förfinad, responsiv och bränsleeffektiv körupplevelse med hjälp av EcoBoost Hybrid 48-volts mildhybrid och EcoBoost-bensinmotorn.
EcoBoost Hybrid-modellerna är utformade för att minska driftskostnaderna och samtidigt öka ”Fun to Drive”-faktorn. Den har en remdriven integrerad start/generator (BISG) istället för standardgeneratorn, vilket möjliggör återvinning och lagring av energi som vanligtvis går förlorad under inbromsning, för att ladda det luftkylda 48-volts litiumjon-batteriet.
BISG fungerar också som en motor, integrerad med huvudmotorn och använder den lagrade energin för att ge vridmomentassistans under normal körning och acceleration, samt att driva bilens elektriska tillbehör. Tekniken kan starta om motorn på endast 350 millisekunder, vilket gör att Auto Start-Stop-systemet kan stänga av motorn i situationer när man kör i lägre hastigheter (under 25km/h).
Nya Fiestas 1,0-liters EcoBoost Hybrid-motor finns med 125 hk och 155 hk, kombinerat med en sexväxlad manuell växellåda. Bränsleeffektivitet enligt WLTP ligger på från 4,9 l/100 km och koldioxidutsläpp från 111 g/km.
125 hk EcoBoost Hybrid finns också med en sjuväxlad, Powershift dubbelkopplad automatisk växellåda, som levererar sömlösa växlingar för optimerad körning och från 5,2 l/100 km bränsleeffektivitet och 117 g/km CO2 enligt WLTP.
Powershift-lådan hjälper till att hålla motorn på optimal hastighet för effektivitet, samt möjliggör rullande Auto Start-Stop under 12 km/h för förbättrad bränsleeffektivitet vid stadskörning. Körupplevelsen har också förbättrats, där automatlådan möjliggör tredubbla nedväxlingar för snabbare omkörning när förare behöver maximal acceleration.
Fords 1,0-liters EcoBoost-motor erbjuds med 100 hk, och ger från 5,2 l/100 km och 118 g/km CO2 enligt WLTP. Precis som EcoBoost Hybrid-varianten utnyttjar motorn direkt bränsleinsprutning under högtryck, Twin-Independent Variable Cam Timing och en förskjuten vevaxeldesign för optimerad drift, och finns tillgänglig med en sexväxlad manuell växellåda.
Fiestas engagerande körupplevelser kan skräddarsys med körlägena Normal, Sport och Eco Drive som gör det möjligt för förare att justera gasrespons, ESC, dragkraft, samt växlingstid för automatiska modeller. Fiesta Active har också Trail- och Slippery -lägen.
Självsäker, bekväm och uppkopplad teknologi
Nya Fiesta introducerar teknologi som är utformad för att öka komfort, förtroende och bekvämlighet för förare och passagerare i allt från stads- till motorvägskörning.
Standardiserade LED-strålkastare har LED-halvljus, helljus och dagsljus för överlägsen sikt. Matrix LED-strålkastarna kan också anpassa sitt ljusfång efter körscenariot. Funktioner för manövreringsljus och dåligt väder utlöses när fordonssensorerna upptäcker ett manövreringsförsök i låg hastighet eller aktivering av vindrutetorkare och justerar automatiskt ljusmönstret för att hjälpa föraren att se tydligare. Bländningsfritt helljus använder en frontmonterad kamera för att upptäcka mötande trafik och skapa en “bländfri zon” i ljusmönstret genom att blockera de strålar som annars skulle lysa i ögonen på andra trafikanter. Tekniken möjliggör ökad användning av helljus för att maximera synligheten under körning samtidigt som det minskar risken för bländning av andra förare.
Ett 12,3-tums, fullt konfigurerbar digital instrumentdisplay introduceras för nya Fiesta som ger förare möjlighet att anpassa och prioritera informationsdisplayer inklusive navigationsaviseringar. Displayen har skärmar med unikt tema för att överensstämma med utvalda körlägen och ett separat område för högprioriterad information, till exempel för förarassistans.
Nya Fiesta introducerar också Wrong Way Alert till en serie avancerade förarassistenttekniker. Systemet använder en vindrutemonterad kamera i kombination med information från bilens navigationssystem för att ge förarna en hörbar och visuell varning.
Ytterligare sofistikerad teknologi inkluderar adaptiv farthållare med Stop & Go och vägskyltsscanning, som är utformad för att hålla ett bekvämt köravstånd från fordonet framför. Systemet kan automatiskt stanna Fiesta helt och hållet och automatiskt köra iväg igen vid köbildning, i versioner utrustade med Powershift-växellådan.
Det aktiva självparkeringssystemet hjälper också förare att enkelt ta sig fram i städer, och hittar parkeringsplatser i lämplig storlek och kan styra ratten för att parkera handsfree front-till-bak och sida vid sida med andra bilar, medan föraren kontrollerar acceleration, bromsning och växelval.
Teknologi som är utformade för att förhindra eller mildra effekterna av kollisioner med andra trafikanter inkluderar dödavinkelnövervakning (BLIS) med Cross Traffic Alert och aktiv bromsning, filövervakning och autobroms..
Avancerade, uppkopplade funktioner hjälper också Fiesta-förare att njuta av stressfria ägarupplevelser. Standardiserat FordPass Connect modem gör det möjligt att fjärrstyra ett urval av praktiska funktioner med FordPass -appen. Förare kan använda dörrlås/upplåsning och fjärrstart för Fiesta-modeller med sjuväxlad automatisk växellåda samt fordonssökare och fordonsstatus för att kontrollera bränslenivå, larmstatus, däcktryck, oljelivslängd och mm.
Nya, uppkopplade Fiesta ger också Live Traffic -uppdateringar för navigationssystemet och möjliggör Local Hazard Information, som kan informera förare om en farlig situation på vägen även om incidenten inte är synlig på grund av en kurva eller på grund av andra fordon.
Infotainmentsystemet SYNC 3 tillåter förare att styra ljud, navigering och anslutna smartphones med enkla röstkommandon. Systemet kommer med Apple CarPlay och Android Auto ™ -kompatibilitet och stöds av en 8-tums centrerad pekskärm med nyp- och svepfunktion, samt möjligheten att visa en 180 graders bild från backkameran.
Nya Fiesta som är utrustade med SYNC 3 har nu också Rear Occupant Alert, utformad för att hjälpa förare att undvika att lämna barn eller husdjur i sin bil genom att påminna dem om att kontrollera baksätena när bilen stängs av vid parkering.
Ytterligare premiumfunktioner inkluderar en trådlös laddningsplatta för smartphones och ett B&O ljudsystem med 10 högtalare, en integrerad subwoofer och en 575-watts digital signalförstärkare för att leverera ett otroligt surroundljud.
Nya Fiesta ST
Idag visade Ford också för första gången upp nya Fiesta ST, en högpresterande ”hot hatchback” utvecklad av Ford Performance.
En ny exteriördesign ger ett mer aggressivt utseende med övre och nedre grill i Honeycomb-design tillsammans med stora nedre sidoventiler. Fiesta ST:s övre grill och sidoventiler kommer i distinkt Chrystaline Grey-finish, och den luftoptimerade undre spoilern, sidokjolar, bakspoiler och bakre diffusor matchas med karossfärgen. Standardiserade 18-tums aluminumfälgar har en mörk magnetitfinish, och exteriörens färgalternativ inkluderar nu nya ST Mean Green.
Nya Performance-stolar har utvecklats specifikt för att ge ännu större stöd för förare under högintensiv körning och komfort på vägen. Ett integrerat nackstöd och 14 justeringsmöjligheter hjälper förare att hitta sin ultimata körposition, med distinkta röda kontrastsömmar och Sensico-läder för en förstklassig känsla. En plattbottnad sportratt och en matt koleffekt-foliering med röda detaljer ger ytterligare sportig karaktär till interiören.
En acceleration från 0-100 km/h på 6,5 sekunder och en toppfart på 230 km/h levereras av en 1,5 liters EcoBoost-motor, som ger 200 hk vid 6000 varv/min och vridmoment som höjs från 290 Nm till 320 Nm med 1600 varv / min till 4000 varv / min.
Utöver Normal och Sport-körlägena har nya Fiesta ST också ett Track-läge i stället för nya Fiestas Eco-läge, som är optimerat för bankörning.